Pieśniewski polish
Pieśniewski english


Flash 19

Jeszcze jeden monotyp? Czy rynek krajowy jest w stanie go wchłonąć, w sytuacji nawet pewnego nadmiaru, gdy brak chętnych do żeglowania w istniejących klasach regatowych monotypów? Jednoznacznej odpowiedzi na te pytania nie ma. Istotnie, spośród 4 klas monotypowych tylko Omega i Skippi 650 odnotowały niekwestionowany sukces. Nie można tego powiedzieć ani o klasie najtańszej Żagle 500 i najdroższej Delphia 24. Czyż nie jest to symptomatyczne?

Flash 20 nie stanowi ani swymi wymiarami, ani założeniami konkurencji dla pozostałych klas. Projektując go zakładałem, że stworzę 3 osobowy jacht o podobnych walorach nautycznych co Skippi 650, lecz w cenie zbliżonej do regatowej Omegi, tyle że bezpieczniejszy od niej bo balastowo-mieczowy, nie wywracający się i zarazem uniwersalny, to znaczy nadający się również do żeglowania rekreacyjnego. W tym celu w projekcie przewidziałem 3 wersje jachtu: z żaglem dodatkowym genakerem lub spinakerem oraz wersję rekreacyjną ze zmniejszonym ożaglowaniem i uproszczonym osprzętem. Flash 20 nadaje się również do szkolenia regatowego, choćby ze względu na umiarkowaną przewidywana cenę oraz stateczność zwłaszcza przy większych kątach przechyłu gwarantowaną przez ciężki 130-kilogramowy miecz szybrowy, podnoszony jedynie do transportu. Wyjąć lub włożyć go można przez zejściówkę. W pozycji dolnej unieruchamia go prosta blokada. Do transportu natomiast podnosi się go na talii zaczepionej do piramidki opartej na zejściówce. Takie rozwiązanie powinno zlikwidować problem niektórych klas regatowych z podejrzeniami o podnoszenie miecza na słabych wiatrach przez nieuczciwe załogi.

Linie kadłuba powinny umożliwić żeglowanie w ślizgu przy wietrze powyżej 3 B. Gwarantuje to również "dopalacz", stawiany na kursach pełnych spory 27-metrowej powierzchni genaker.

Niewielka kabina służy jedynie jako magazyn na bom, żagle i rzeczy osobiste załogi. Od biedy da się w niej też przetrwać ulewę, a nawet, mniej wymagający, mogą się zdrzemnąć.

Prosty takielunek z achtersztagiem, dwiema parami want, sztagiem i jedną parą salingów usztywnia stojący na pokładzie maszt aluminiowy (profil Mast o przekroju 87 mm). Zastosowanie achtersztagu bez tzw. wędki nie tylko upraszcza obsługę, ale eliminuje ryzyko złamania masztu podczas zwrotu na genakerze.

Jacht budowany jest w formach negatywowych z laminatu poliestrowo-szklanego. Pokład ma konstrukcję przekładkową. W wersji regatowej osprzęt i okucia pokładowe dokładnie limitują tak co do ilości, rodzaju jak i lokalizacji przepisy klasowe. Niewielka masa (380 kg ) łódki sprawia, ze do jej holowania nadaje się niemal każdy samochód osobowy, zaś cena przyczepy podłodziowej nie powinna przekraczać 4 tys. zł. jacht zatem będzie niemal tak tani w eksploatacji jak "Żagle 500". Przewidywana cena kompletnej jednostki -około 30 tys. zł też nie powala na kolana i sprawia, ze w odróżnieniu od innych klas, by żeglować na Flash 20 nie trzeba zabiegać o sponsorów, choć, jak zwykle, są mile widziani.

Flasha 20 można będzie obejrzeć po raz pierwszy najprawdopodobniej na targach Boatshow w Łodzi. Obecnie ku końcowi zmierzają prace nad oprzyrządowaniem produkcyjnym.


1. Dane techniczne
2. Zdjęcia
3. Rysunek ofertowy






1. Dane techniczne


Flash 19  

długość

5,85 m
szerokość
2,48 m
pow. żagli na wiatr
20,0 m2
grot
12,5 m2
genua
7,50 m2
7Genaker
26,0 m2
(spinaker)
21,0 m2
masa
400 kg
balast
135 kg
wys. masztu
8,15 m
załoga w regatach
3 osoby




2. Zdjęcia

  


  





3. Rysunek ofertowy









Aktualności











Felieton



All right reserved © Jerzy Pieśniewski 2006-2024