Pieśniewski polish
Pieśniewski english


Focus 750 sport- do żeglugi fun i regat

Założenie projektowe jakie stocznia jachtowa Sobusiak Yachts sformułowała wobec nowego projektu miały sporo cech kwadratury koła. Jacht wprawdzie nie musiał mieć wnętrza z pełną wysokością stania, ale za to powinien się nadawać zarówno do szybkiej żeglugi w regatach w swej klasie, oczywiście z żaglami dodatkowymi (genaker) i, zarazem, w cyklu regat PPJK w klasie T3. Producent słusznie założył, że jacht będzie się odznaczał również dużą statecznością zarówno przy niewielkich kątach przechyłu jak i, gwarantującą bezpieczeństwo, odpowiednią statecznością tzw. końcową (przy większych kątach przechyłu).

Z warunku dostosowania do regat w klasie T3, przy powierzchni żagli nie większej niż 30,4 m2 wynikała dość spora masa jachtu ( 1270 kg) oraz, po uwzględnieniu 4-osobowej załogi i wyposażenia osobistego, jego wyporność. Jednostki do żeglugi sportowej z genakerem powinny ważyć przynajmniej 150 kg mniej dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów i technologii laminowania infuzyjnego oraz oszczędnej, wręcz spartańskiej zabudowie wnętrza.

W trakcie projektowania kadłuba za pomocą pakietu MaxSurf przeanalizowałem kilka wersji kadłuba, weryfikując ich stateczność oraz biegunowe prędkości. Niestety producent nie przystał na najbardziej oryginalną i zarazem radykalną wersję kadłuba, wykazującą, jak wynikało z obliczeń, nadspodziewaną przewagę prędkości nad innymi. O wyborze ostatecznej kompromisowej opcji zdecydowały wymogi zakładające uniwersalność jachtu.

Pokład zaprojektowałem uwzględniwszy założenia producenta. Charakteryzuje się "lotniskowym" kokpitem (długość 3 m). Załoga na pewno nie powinna narzekać na brak miejsca, sternik zaś- na złą widoczność. Nieobecność ławek w części rufowej kokpitu (sternik siedzi na półpokładzie) i niezbyt wysoka nadbudówka poszerzają jego pole widzenia tego co dzieje się przed dziobem. Przetłoczenia, o lekkiej wklęsłości w obszarze przejścia dachu nadbudówki w jej ścianki, wraz z bulajem typu "gwiezdne wojny", dynamizują sylwetkę i optycznie obniżają jej wysokość. Poprowadzenie "pod przykryciem" wychodzących z pięty masztu fałów jest pomysłem producenta. Z pewnością jest to atrakcyjne wizualnie, ale zabiera nieco wysokości pod pokładem. Czy się sprawdzi w jachcie o charakterze sportowym? Zobaczymy.

Przewidziano dwie wersje takielunek i ożaglowanie w zależności od przeznaczenia i upodobań potencjalnego armatora: klasyczną z achtersztagiem i masztem o wysokości niemal 10 m nad pokładem oraz wersję z rozbudowanym grotem trapezowym stawianym na niższym o metr maszcie bez achtersztagu.

Wnętrze, jak w każdej jednostce do żeglugi fun nie spełniło by oczekiwań żeglarza turysty, natomiast jest wystarczające dla tych, którzy nad wysokość stania, łazienkę z prysznicem i inne wygody przedkładają szybką żeglugę zwłaszcza na silnych wiatrach i emocje podczas regat.

Próby na wodzie prototypu nowego sportowego Focusa 750 już w tym sezonie. Poniżej przedstawiam rysunek ofertowy nowego jachtu oraz moją wersję renderingu kadłuba z pokładem bez szczegółów osprzętu i takielunku.


1. Dane techniczne
2. Zdjęcia
3. Rysunek ofertowy






1. Dane techniczne


Focus 750s  

długość kadłuba

7,50 m
szerokość max.
2,50 m
masa
1270 kg
wyporność max.
1,9 t
powierzchnia żagli na wiatr
30,36m2
grot
18,76m2
fok
11,6m2
genaker
38,0m2
wysokość masztu od pokładu
9,0 (9,80)m
zanurzenie
0,33 (0,53)/1,55m
załoga
3-6 osób
silnik przyczepny
4-8 KM



2. Zdjęcia




3. Rysunek ofertowy

 








News











Articles



All right reserved © Jerzy Pieśniewski 2006-2020