Pieśniewski polish
Pieśniewski english


Focus 850- dla armatorów i do czarteru

Kolejna jednostka uzupełnia linię focusów. Tym razem, to zgodnie z aktualnymi trendami, jacht do żeglugi nie tylko po śródlądziu. Na 8 i pół metrowej jednostce można już wygospodarować sporo przestrzeni, tak potrzebnej w żegludze po morskich wodach osłoniętych i przybrzeżnych. Jacht powstał z inicjatywy, i według założeń producenta- łódzkiej firmy Nauti. Pierwszy egzemplarz nowego jachtu, po przeprowadzeniu testów i prób na polskich wodach będzie żeglował po wodach Morza Śródziemnego już 1 lipca tego roku.

Oto kilka podstawowych informacji o charakterystyce Focusa 850

Kadłub
Linie kadłuba mają niewiele wspólnego z poprzednimi focusami (650, 730, 800). Priorytetem podczas projektowania była dobra stateczność początkowa, pojemność wnętrza oraz zrównoważenie. Dość wysoka wolna burta pozwoliła na zaprojektowanie niezbyt wypiętrzonego pokładu i uzyskanie odpowiedniej wysokości wnętrza. W wersji podstawowej powierzchnią przeciw dryfową jest płytowy miecz obrotowy o masie około 120 kg. Przewidziano także wersje z mieczem szybrowym i balastem zewnętrznym. Urządzenie sterowe typu pawężowego wyposażono w płetwę profilowana z laminatu i rumpel z przedłużaczem

Pokład
Projekt pokładu utrzymuje styl charakterystyczny dla focusów. Dzięki dużej szerokości kadłuba półpokłady pozwalają na, wygodną i bezpieczną komunikację miedzy kokpitem i pokładem dziobowym. Okucia pokładowe z rolerem foka na sztywnym sztagu zapewniają bezproblemowa obsługę żagli. Wszystkie fały i regulacje sprowadzono do kokpitu i blokowane są na stoperach.

Takielunek i olinowanie
Maszt o wysokości 10 m ma prosty takielunek stały typu "7/8" z jedną parą salingów, wantami kolumnowymi, stenwantami, sztagiem i achtersztagiem o regulowanym napięciu. Szoty foka i genui prowadzone na ruchomych kipach na szynach. Grot o klasycznym obrysie może być wyposażony w listwy pełnej długości ułatwiające jego stawianie, zrzucanie i klarowanie w pokrowcu bomowym również dzięki lazy jackom. Przewidziano ożaglowanie o sumarycznej powierzchni 34 m2 w żegludze na wiatr oraz 55 m2 w żegludze kursami pełnymi, w przypadku zastosowania genakera.

Stateczność
W wersji podstawowej śródlądowej (kategoria projektowa C) stateczność zapewnia 800 kg balastu wewnętrznego. Maksimum momentu prostującego występuje w przechyle około 60 stopni. Po położeniu masztem równolegle do wody jacht (bez załogi) podnosi się do pionu z ciężarem 70 kg na topie masztu. Do żeglugi po słonych wodach przewidziano wersje Focusa 850 z balastem zewnętrznym.

Wnętrze
Dzięki odpowiedniemu uformowaniu bryły kadłuba uzyskano obszerne i pojemne wnętrze o wysokości od 2,2 do 1, 85 m w najniższym miejscu pod pokładem. Wykorzystano zarówno laminatowe elementy zabudowy (np. kambuz, pomieszczenie WC i podsufitka) jak i wykonane z różnych gatunków sklejki i drewna wg życzeń zamawiającego. W standardzie wnętrze mieści 6 pełnowymiarowych koji, w tym podwójne pod kokpitem oraz w części dziobowej. Układ wnętrza może skonfigurować wg życzeń armatora, pozostawiając jednak bez zmian usytuowanie kambuza i pomieszczenia WC.


1. Dane techniczne
2. Rendering
3. Rysunek ofertowy






1. Dane techniczne


Focus 850  

Długość kadluba

8,50 m
Szerokość
2,85 m
Pow. żagli na wiatr
34,0 m2 
Genaker
35,0 m2
Zanurzenie
0,32/ 1,55 m2
Długość KLW
7,70 m
Szerokość KLW
2,35 m
Wyporność

3,24 t

Masa
2700 kg
Masa balastu
800 kg
Miecz
120 kg
Wysokość w kabinie
1,95 m
Załoga max.
8 osób
Silnik
min 8 KM



2. Rendering




3. Rysunek ofertowy









Aktualności











Felieton



All right reserved © Jerzy Pieśniewski 2006-2020