Focus 680 - jacht nie tylko dla  mnie
Dużą  część jachtów jakie wyszły spod mojej ręki projektowałem.dla siebie. Tak było przynajmniej na początku np. w przypadku   Foki czy Morsa. Jak się okazało, sporo armatorów podzieliło moje założenia, zwłaszcza w  okresie boomu na amatorską  budowę turystycznych jachtów kabinowych.
  
	Sukces takiego czy innego projektu zależy w dużej mierze od sformułowania odpowiednich założeń  uwzględniających preferencje określonej grupy przyszłych użytkowników. Tak więc chodzi o odpowiedź na pytanie: kto i gdzie i w jaki sposób  na nim ma żeglować?   Pozornie nic skomplikowanego, żadna filozofia.
  
	Focus 730 na którym żeglowałem ostatnie trzy sezony, przeszedł w inne, dobre ręce. Żeglowałem nim ostatnio wyłącznie w regatach w klasie T2 ( z sukcesami) i to na jednym akwenie. Dawno przeszła mi  i rodzinie ochota na uprawianie  cruisingu. Zresztą jego  transport na inne akweny wiązał się kosztami i kłopotami ( jacht ważył ponad 1,2 t). Problemem też stało się skompletowanie 3-osobowej załogi, niezbędnej w regatach zwłaszcza przy silniejszym wietrze. Trzeba też uwzględnić ograniczenia wynikające z wieku sternika. 
  
	Jakie zatem cechy powinien mieć  "jacht  dla mnie" , czyli dla starszego już pana, do żeglowania głównie weekendowego i regat?
  
Lista wymagań jest wprawdzie dosyć krótka, ale jednoczesne ich spełnienie niekoniecznie łatwe:
  
- szybkość pozwalająca na konkurowanie z jednostkami z klasy T2 w  regatach  PPJK, to warunek podstawowy     
- możliwie duża stateczność ze względu na nabytą z wiekiem niechęć sternika do balastowania, a więc i niezbyt duża powierzchnia żagli 
- takielunek klasyczny lub tzw. law aspect czyli o małym wydłużeniu  rozbudowany grot (bez achtersztagu)	 
- łatwość obsługi i bezpieczeństwo, implikująca zastosowanie patentów pozwalających na żeglowanie z załogą dwuosobową, wygodny kokpit 
- mieszkalność wnętrza ograniczona do podstawowych funkcji, pozwalających na odbycie kilkudniowego rejsu, ale z możliwością bogatszej zabudowy (kambuz, chemiczne itp. WC); nie wymagana  tzw. wysokość stania (max. 1.55 m) 
- łatwość transportu na przyczepie za samochodem osobowym  stąd ograniczenie masy do maksimum 950 kg	
 
  
	Po dyskusji z p. Mariuszem Sobusiakiem producentem Focusa 750 Perfomance doszliśmy do wniosku, że powinna to być jednostka bliźniacza do tego jachtu, ale  krótsza, lżejsza, z odpowiednio krótszym kokpitem  oraz o  zmodyfikowanym kadłubie. Założyłem, że   pokład będzie niemal identyczny z F750, ponieważ warto kontynuować to co  się sprawdziło. Jego funkcjonalność oraz oryginalny i nowoczesny design zyskał duże uznanie wśród polskich i zagranicznych armatorów oraz zwrócił także uwagę znanych projektantów zachodnich. 
  
	Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze pod koniec tego sezonu można będzie sprawdzić jak udało się te  założenia zrealizować, a zwłaszcza jak żegluje Focus 680.  Jestem przekonany, że okaże się on przede wszystkim "jachtem do żeglowania" i spodoba się  zwłaszcza tym  żeglarzom, którzy  przedkładają walory nautyczne nad campingowe.
 
  
1. Dane techniczne 
2. Zdjęcia 
3. Rysunek ofertowy 
 
 
 
 
  
1. Dane techniczne 
 
| 
  Focus 680  
 
  |  
| 
 długość kadłuba  | 
6,80 m |  
| 
szerokość max. | 
2,50 m |  
masa | 
960 kg | 
| 
wyporność max. | 
1,5 t |  
| 
powierzchnia żagli na wiatr | 
22,2m2 |  
| 
grot | 
14,3m2 |  
| 
fok | 
7,9m2 |  
| 
genaker | 
32,0m2 |  
| 
wysokość masztu od pokładu | 
8,5m |  
| 
zanurzenie | 
0,28/1,45m |  
| 
załoga | 
2-6 osób |  
| 
silnik przyczepny | 
2,5-8 KM |  
 
 
  
2. Zdjęcia
  
 
 
  
3. Rysunek ofertowy
  
   
  
 
  
 |