| Flash 19Jeszcze jeden monotyp? Czy rynek krajowy jest w stanie go wchłonąć, w sytuacji nawet pewnego nadmiaru, gdy brak chętnych do żeglowania w istniejących klasach regatowych monotypów? Jednoznacznej odpowiedzi na te pytania nie ma. Istotnie, spośród 4 klas monotypowych tylko Omega i Skippi  650 odnotowały niekwestionowany sukces. Nie można tego powiedzieć ani o klasie najtańszej Żagle 500 i najdroższej Delphia 24. Czyż nie jest to symptomatyczne?
 Flash 20 nie stanowi ani swymi wymiarami, ani założeniami konkurencji dla pozostałych klas. Projektując go zakładałem, że  stworzę 3 osobowy jacht o podobnych walorach nautycznych co Skippi 650, lecz w cenie zbliżonej do regatowej Omegi, tyle że  bezpieczniejszy od niej bo balastowo-mieczowy, nie wywracający się i zarazem uniwersalny, to znaczy nadający się również do żeglowania rekreacyjnego. W tym celu w projekcie przewidziałem 3 wersje jachtu: z żaglem dodatkowym genakerem lub spinakerem oraz wersję rekreacyjną ze zmniejszonym ożaglowaniem i uproszczonym osprzętem. Flash 20 nadaje się również do szkolenia regatowego, choćby ze względu na umiarkowaną przewidywana cenę oraz stateczność zwłaszcza przy większych kątach przechyłu gwarantowaną przez ciężki 130-kilogramowy miecz szybrowy, podnoszony jedynie do transportu. Wyjąć lub włożyć go można przez zejściówkę. W pozycji dolnej unieruchamia go prosta blokada. Do transportu natomiast podnosi się go na talii zaczepionej do piramidki opartej na zejściówce. Takie rozwiązanie powinno zlikwidować problem niektórych klas regatowych z podejrzeniami o podnoszenie miecza na słabych wiatrach przez nieuczciwe załogi.
 
 Linie kadłuba powinny umożliwić żeglowanie w ślizgu przy wietrze powyżej 3 B. Gwarantuje to również "dopalacz", stawiany  na kursach pełnych spory 27-metrowej powierzchni genaker.
 
 Niewielka kabina służy jedynie jako magazyn na bom, żagle i rzeczy osobiste załogi. Od biedy da się w niej też przetrwać ulewę, a nawet, mniej wymagający, mogą się zdrzemnąć.
 
 Prosty takielunek z achtersztagiem, dwiema parami want, sztagiem i jedną parą salingów  usztywnia stojący na pokładzie maszt  aluminiowy (profil Mast o przekroju 87 mm). Zastosowanie achtersztagu bez tzw. wędki  nie tylko upraszcza obsługę, ale  eliminuje ryzyko złamania masztu podczas zwrotu na genakerze.
 
 Jacht budowany jest w formach negatywowych z laminatu poliestrowo-szklanego. Pokład ma konstrukcję  przekładkową. W wersji regatowej osprzęt i okucia pokładowe  dokładnie limitują tak co do ilości, rodzaju jak i lokalizacji  przepisy klasowe.  Niewielka masa (380 kg ) łódki sprawia, ze do jej holowania nadaje się niemal każdy samochód osobowy, zaś cena przyczepy podłodziowej nie powinna przekraczać 4 tys. zł. jacht zatem  będzie niemal tak tani w eksploatacji jak "Żagle 500". Przewidywana cena kompletnej jednostki -około 30 tys. zł też nie powala na kolana i sprawia, ze w odróżnieniu od innych klas, by żeglować na Flash 20 nie trzeba zabiegać o sponsorów, choć, jak zwykle, są mile widziani.
 
 Flasha 20 można będzie obejrzeć po raz pierwszy najprawdopodobniej na  targach Boatshow w Łodzi. Obecnie ku końcowi zmierzają prace nad oprzyrządowaniem produkcyjnym.
 
 
 1. Dane techniczne
 2. Zdjęcia
 3. Rysunek ofertowy
 
 
 
 
 
 
 1. Dane techniczne
 
 
 
| Flash 19
 
 |  
| długość | 5,85 m |  
| szerokość | 2,48 m |  
| pow. żagli na wiatr | 20,0 m2 |  
| grot | 12,5 m2 |  
| genua | 7,50 m2 |  
| 7Genaker | 26,0 m2 |  
| (spinaker) | 21,0 m2 |  
| masa | 400 kg |  
| balast | 135 kg |  
| wys. masztu | 8,15 m |  
| załoga w regatach | 3 osoby |  
 
 2. Zdjęcia
 
 
 
    
 
 
     
 
 
   
 
 3. Rysunek ofertowy
 
 
 -ofertowka.jpg)  
 
 
 
 
 |